Mellanläges seminarium
Under förra veckan på onsdagen (den 16/12) hade vi vårt sista inbokade handledningsmöte, då vi diskuterade det mellanläges seminariet och vilka fokusfrågor vi ville att vår opponent skulle koncentrera sig på, vilka var:
Senare idag ska vi ha ett mellanläges seminarium mellan klockan 13.15-16-00. Vi fick vår opponents examensarbete i fredags förra veckan, vilket var relativt senare än vi hade räknat med. Vilket ledde till att vi satt och gick igenom arbetet under helgen, och ska även träffas idag under morgonen för att titta igenom allting en sista gång för att kontrollera att vi har fått med allting som vi vill belysa. Det var svårt att veta vad vi skulle fokusera på i rapporten eftersom vi inte hade fått några fokusfrågor att koncentrera oss på. Så vår genomgång utav rapporten är relativt övergripande, då vi inte har kunnat rikta in oss på en eller flera särskilda delar i rapporten.
Eftersom julen är här kommer det att göra att det kommer att uppstå en kortare paus i vårt examensarbete pga julfirande och semster. Dock har vi tänkt att vi ska träffas nu i veckan på tisdag (den 22/12 ). Sedan är det planerat att vi ska återuppta vårt arbetet med examensarbetet den 4/1 2010. Emellertid ska vi försöka arbeta med vissa delar ur rapporten hemmifrån så att det inte blir alltför stressigt när vi i gruppen ses igen.
- Förstår ni?
- Framgår det vad vi har arbetat med?
- Saknas något stycke?
- Saknas någon teori?
- Vår slutsats, där vi vidareutvecklade vår SWOT-analys kring inkubatorerna.
- Gick igenom de förändringar som Anette påpekade behövdes göras i rapporten under handledningsmötet.
- Letade efter relevant litteratur, bl.a. Peter F Drucker, Innovation and entrepreneurship.
- Tittade igenom våra bilagor, och renskrev telefonintervjun med Tessa.
Senare idag ska vi ha ett mellanläges seminarium mellan klockan 13.15-16-00. Vi fick vår opponents examensarbete i fredags förra veckan, vilket var relativt senare än vi hade räknat med. Vilket ledde till att vi satt och gick igenom arbetet under helgen, och ska även träffas idag under morgonen för att titta igenom allting en sista gång för att kontrollera att vi har fått med allting som vi vill belysa. Det var svårt att veta vad vi skulle fokusera på i rapporten eftersom vi inte hade fått några fokusfrågor att koncentrera oss på. Så vår genomgång utav rapporten är relativt övergripande, då vi inte har kunnat rikta in oss på en eller flera särskilda delar i rapporten.
Eftersom julen är här kommer det att göra att det kommer att uppstå en kortare paus i vårt examensarbete pga julfirande och semster. Dock har vi tänkt att vi ska träffas nu i veckan på tisdag (den 22/12 ). Sedan är det planerat att vi ska återuppta vårt arbetet med examensarbetet den 4/1 2010. Emellertid ska vi försöka arbeta med vissa delar ur rapporten hemmifrån så att det inte blir alltför stressigt när vi i gruppen ses igen.
Bättre sent än aldrig
Det gar gått en tid sedan vi uppdaterade vår blogg, och det har hunnit hända mycket sen sist vi uppdaterade vår blogg. Det som följer är en sammanfattning av händelser och diverse som har hänt:
Då (Den 3/12)
Idag satt Elin och jag på högskolebiblioteket och arbetade med våra bilagor och empiri eftersom vi vid vårat senaste handledningsmöte hade fått det som hemläxa utav vår handledare.
Under senare på dagen hade vi handledningsmöte, vilken varade i ungefär en halvtimme. Då vi diskuterade hur vi skulle gå tillväga med vår teori. Och att vi skulle börja fundera och arbeta med den så att vi sedan kan utifrån vår teoribas analysera och göra vår slutsats.
Efter mötet ringde vi vår idébärare Tessa, som inte svarade. Men vi lämnade ett röstmeddelande där vi bad henne ringa när hon hade tid eller mejla angående nytt datum för telefonintervju. Strax efter ringde hon upp oss och vi bokade in telefonintervjun till denna vecka till på torsdag (den 10/12). Hon berättade även att hon har besvarat de frågor som vi hade bifogat i ett tidigare mejl så att hon skulle vara väl förbered under intervjutillfället.
Vi i gruppen bestämde att vi ska träffas på torsdag då vi ska ha vår telefonintervju men då vi även har bokat in ett handledningsmöte. Till nästa handledningstillfälle fick vi i hemläxal att arbeta mer med vår teoridel, och hitta relevant underlag til den.
Nu (Den 15/12)
Då (Den 3/12)
Idag satt Elin och jag på högskolebiblioteket och arbetade med våra bilagor och empiri eftersom vi vid vårat senaste handledningsmöte hade fått det som hemläxa utav vår handledare.
Under senare på dagen hade vi handledningsmöte, vilken varade i ungefär en halvtimme. Då vi diskuterade hur vi skulle gå tillväga med vår teori. Och att vi skulle börja fundera och arbeta med den så att vi sedan kan utifrån vår teoribas analysera och göra vår slutsats.
Efter mötet ringde vi vår idébärare Tessa, som inte svarade. Men vi lämnade ett röstmeddelande där vi bad henne ringa när hon hade tid eller mejla angående nytt datum för telefonintervju. Strax efter ringde hon upp oss och vi bokade in telefonintervjun till denna vecka till på torsdag (den 10/12). Hon berättade även att hon har besvarat de frågor som vi hade bifogat i ett tidigare mejl så att hon skulle vara väl förbered under intervjutillfället.
Vi i gruppen bestämde att vi ska träffas på torsdag då vi ska ha vår telefonintervju men då vi även har bokat in ett handledningsmöte. Till nästa handledningstillfälle fick vi i hemläxal att arbeta mer med vår teoridel, och hitta relevant underlag til den.
Nu (Den 15/12)
- Förra veckan genomförde Susann den planerade telefonintervjun med idébäraren Tessa, vilken gick över förväntan. Dä hon även mejlade över de frågor som hon hade besvarat, så att vi kan komplettera med det intervjumaterial som vi fick om det skulle behövas. Hon berättade att hon även skulle vara intresserad av att ta del av av vår rapport när den sedan är klar och önskade oss all lycka med examensarbetet.
- Under vårt senaste handledningsmöte bokade vi in ett nytt handledningsmöte till imorgon klockan 10.15-11.15.
- Fick även mejl från vår handledare nyligen, i vilken hon skrev att det kommer att vara ett mellanläges seminarium på måndag nästa vecka mellan klockan 13.15-16.00. Och att vi då måste skicka in vår rapport senast imorgon (den 16/12) så att de som ska ge oss feedback hinner gå igenom vårt material.
- Igår satt vi på högskolebiblioteket och arbetade vidare med vår empiri och teori under större delen av dagen. Vilket vi ska fortsätta med även idag.
Vårt tredje handledningsmöte
Några timmar innan vårt tredje handledningsmöte idag träffades vi på på högskolebilbioteket i Eskilstuna för att arbeta, då vi bland annat:
Innan vi hade vårt handledningsmöte mejlade vi även över vår rapport + artiklarna till vår handledare eftersom vi glömde göra detta när vi skickade vår senaste läges pm till vår handledare. Vår handledare hade innan vårt möte skrivit ut vår rapport och de vetenskapliga artiklar som vi hade hittat och kommenterat vissa delar i rapporten som hon tyckte att vi skulle titta igenom osv. Vilket hon brukar göra, och vilket vi uppskattar eftersom det visar att hon är engagerad i vårt arbete! Hon hade även skrivit ut en kopia av Magnus Hoppes rapport om inkubatorer till oss, vilken vi tror kan komma ge en bättre inblick i vårt ämnesområde.
Under vårt tredje handledningsmöte började vi med att ta upp de frågor som vi hade skrivit ner och som vi ville ha besvarade för att kunna gå vidare med rapportskrivandet. Vi fick bra respons och svar på alla våra frågor. Efter det gick vi vidare med att diskutera våra omarbetade intervjufrågor till våra idébärare varav hon läste igenom dem. Hon tyckte att de var bra formulerade och att det var bra att vi hade använt oss av följdfrågor till vissa av frågorna eftersom det bidrar till att frågorna blir mer riktade och inte lika breda. Vi berättade att vi har tänkt genomföra en telefonintervju med Tessa under början av nästa vecka (v. 50) och att vi även ska genomföra en ny intervju med vår första idébärare som har agerat som testperson för våra frågor under arbetets gång.
Under slutet av mötet fick vi vår hemläxa till nästa handledningsmöte vilket är att vi ska ha börjat gå igenom våra bilagor, det vill säga vårt intervjumaterial som vi har fått ifrån våra respondenter. Och veta hur vi vill lägga upp det i rapporten i form av en empiri del som vi sedan kan analysera och skriva vår slutsats kring.
Vi bokade även in vårt fjärde handledningsmöte till den 10/12 klockan 14.00. Vi diskuterade även kring när vi ska ha en gruppträff med andra studenter som håller på med sina examensarbeten och deras handledare så att vi kan få feedback på de delar av vårt arbete som vi anser behövs förändras eller diskuteras. Vi bokade in ett preliminärt datum för detta, antingen 16/12 eller den 21/12. Vår handledare skulle diskuterade detta med de andra lärarna och återkomma med ett bestämt datum till nästa handledningstillfälle.
Efter vår handledningsmöte ringde vi vår tilltänka respondent Tessa och frågade om hon fortfarande var intresserad av att ställa upp på en telefonintervju. Vilken är tänkt ska genomföras nästa vecka eventuellt under tisdagen (den 8/12). Vi berättade att vi kommer att mejla över intervjufrågorna så att hon kan titta igenom dem för att se vilka frågor vi kommer att ställa och så att hon bättre kan förbereda sig. Så innan vår arbetsdag var över mejlade vi henne frågorna och bad henne höra av sig under måndagen angående vilken tid hon skulle vilja att vi ringer henne för att genomföra intervjun.
- Gick igenom de frågor vi ville ta upp under mötet
- Gick igenom de vetenskapliga artiklarna
- Elin visade att hon hade hittat en bok på biblioteket av Taylor, Harold L. Att utnyttja tiden väl som handlar om effektiv tidsplanering som kan tillämpas under resterande projekttid. Vilken hon tyckte kunde vara intressant att titta i och få lite inspiration.
Innan vi hade vårt handledningsmöte mejlade vi även över vår rapport + artiklarna till vår handledare eftersom vi glömde göra detta när vi skickade vår senaste läges pm till vår handledare. Vår handledare hade innan vårt möte skrivit ut vår rapport och de vetenskapliga artiklar som vi hade hittat och kommenterat vissa delar i rapporten som hon tyckte att vi skulle titta igenom osv. Vilket hon brukar göra, och vilket vi uppskattar eftersom det visar att hon är engagerad i vårt arbete! Hon hade även skrivit ut en kopia av Magnus Hoppes rapport om inkubatorer till oss, vilken vi tror kan komma ge en bättre inblick i vårt ämnesområde.
Under vårt tredje handledningsmöte började vi med att ta upp de frågor som vi hade skrivit ner och som vi ville ha besvarade för att kunna gå vidare med rapportskrivandet. Vi fick bra respons och svar på alla våra frågor. Efter det gick vi vidare med att diskutera våra omarbetade intervjufrågor till våra idébärare varav hon läste igenom dem. Hon tyckte att de var bra formulerade och att det var bra att vi hade använt oss av följdfrågor till vissa av frågorna eftersom det bidrar till att frågorna blir mer riktade och inte lika breda. Vi berättade att vi har tänkt genomföra en telefonintervju med Tessa under början av nästa vecka (v. 50) och att vi även ska genomföra en ny intervju med vår första idébärare som har agerat som testperson för våra frågor under arbetets gång.
Under slutet av mötet fick vi vår hemläxa till nästa handledningsmöte vilket är att vi ska ha börjat gå igenom våra bilagor, det vill säga vårt intervjumaterial som vi har fått ifrån våra respondenter. Och veta hur vi vill lägga upp det i rapporten i form av en empiri del som vi sedan kan analysera och skriva vår slutsats kring.
Vi bokade även in vårt fjärde handledningsmöte till den 10/12 klockan 14.00. Vi diskuterade även kring när vi ska ha en gruppträff med andra studenter som håller på med sina examensarbeten och deras handledare så att vi kan få feedback på de delar av vårt arbete som vi anser behövs förändras eller diskuteras. Vi bokade in ett preliminärt datum för detta, antingen 16/12 eller den 21/12. Vår handledare skulle diskuterade detta med de andra lärarna och återkomma med ett bestämt datum till nästa handledningstillfälle.
Efter vår handledningsmöte ringde vi vår tilltänka respondent Tessa och frågade om hon fortfarande var intresserad av att ställa upp på en telefonintervju. Vilken är tänkt ska genomföras nästa vecka eventuellt under tisdagen (den 8/12). Vi berättade att vi kommer att mejla över intervjufrågorna så att hon kan titta igenom dem för att se vilka frågor vi kommer att ställa och så att hon bättre kan förbereda sig. Så innan vår arbetsdag var över mejlade vi henne frågorna och bad henne höra av sig under måndagen angående vilken tid hon skulle vilja att vi ringer henne för att genomföra intervjun.
Ny månad, nya tag
Idag satt vi på högskolebiblioteket i Eskilstuna och arbetade.
Vi började arbetsdagen genom att gå igenom de uppgifter som vi åtog oss senast vi träffades och berättade hur det hade gått. Elin berättade bland annat om de förändringar hon gjort i tidsplaneringen så att den är anpassad till den resterande projekttiden och att hon hade lagt in gantt-schemat som en bilaga i rapporten. Och Susann visade de figurer hon hade arbetat med under helgen.
Följande är vad vi ägnade oss åt att göra under dagen.
Nyligen fick vi svar på det mejl vi skickade till idébäraren Tessa som gått igenom Idélabs process i Eskilstuna och som nu har ett eget företag. Så vi skicka tillbaka ett mejl till henne i vilket vi skrev att vi skulle vara intresserade av att genomföra en telefonintervju med henne på torsdag under denna vecka (den 3/12) runt klockan 15.00. Vi valde den tidpunkten eftersom då har vi haft vårt tredje handledningsmöte. Vi gick även igenom de intervjufrågorna som vi har till våra idébärare, vilka vi ändrade lite och förbättrade. Dessa har vi planerat att vi ska diskutera med vår handledare under nästa handledningsmöte för att se om vi har formulerat oss korrekt och om det behövs kompleteras med någon fråga. Med andra ord hinner vi då få respons på frågorna innan vi använder dem när vi genomför telefonintervjun.
Vi gick även igenom rapporten och formulerade frågor som vi skulle vilja ha besvarade under vårt kommande handledningsmöte. Vilket bland annat var:
-Behöver vi förklara och vidareutveckla sina "key words"?
-Behöver vi dela in och förklara våra ansvarsområden mer ingående?
-Behöver man skriva in respondenternas kontaktuppgifter i rapporten?
osv
Elin ska:
Susann ska:
Innan arbetsdagen var slut bestämde vi oss för att träffas på IDT innan handledningsmötet för att arbeta och förbereda oss inför handledningsmötet så att vi får ut det mesta ifrån det.
Vi började arbetsdagen genom att gå igenom de uppgifter som vi åtog oss senast vi träffades och berättade hur det hade gått. Elin berättade bland annat om de förändringar hon gjort i tidsplaneringen så att den är anpassad till den resterande projekttiden och att hon hade lagt in gantt-schemat som en bilaga i rapporten. Och Susann visade de figurer hon hade arbetat med under helgen.
Följande är vad vi ägnade oss åt att göra under dagen.
Nyligen fick vi svar på det mejl vi skickade till idébäraren Tessa som gått igenom Idélabs process i Eskilstuna och som nu har ett eget företag. Så vi skicka tillbaka ett mejl till henne i vilket vi skrev att vi skulle vara intresserade av att genomföra en telefonintervju med henne på torsdag under denna vecka (den 3/12) runt klockan 15.00. Vi valde den tidpunkten eftersom då har vi haft vårt tredje handledningsmöte. Vi gick även igenom de intervjufrågorna som vi har till våra idébärare, vilka vi ändrade lite och förbättrade. Dessa har vi planerat att vi ska diskutera med vår handledare under nästa handledningsmöte för att se om vi har formulerat oss korrekt och om det behövs kompleteras med någon fråga. Med andra ord hinner vi då få respons på frågorna innan vi använder dem när vi genomför telefonintervjun.
Vi gick även igenom rapporten och formulerade frågor som vi skulle vilja ha besvarade under vårt kommande handledningsmöte. Vilket bland annat var:
-Behöver vi förklara och vidareutveckla sina "key words"?
-Behöver vi dela in och förklara våra ansvarsområden mer ingående?
-Behöver man skriva in respondenternas kontaktuppgifter i rapporten?
osv
Elin ska:
- Skriva om tidsplaneringen (som även ska in i rapporten)
- Läsa mer ingående i de vetenskapliga artiklar vi har hittat
Susann ska:
- Forska kring SWOT-analyser. Detta eftersom vi har tänkt göra en om de inkubatorer vi har undersökt och ta med den i rapportens slutsats. Eftersom den ger en tydligare bild över (Styrkor, svagheter, möjligheter, hot)
- Läsa mer ingående i de vetenskapliga artiklar vi har hittat
Innan arbetsdagen var slut bestämde vi oss för att träffas på IDT innan handledningsmötet för att arbeta och förbereda oss inför handledningsmötet så att vi får ut det mesta ifrån det.