Veckan som gått

Vi hade vårt andra handledningsmöte i måndags den 23/11. Under handledningsmötet hade vår handledare skrivit ut en kopia av vårt arbete och kommenterat vissa delar i den som vi behövde ändra. Vi bad henne senare skicka över de förändringar som behövdes göras i punktform till vår mejl så att vi kunde gå igenom dem i ordning, detta så att vi inte skulle förbise någonting.
Vi berättade även hur långt vi hade kommit i arbete dvs, vad vi har gjort hittils. Exempelvis hur intervjuerna hade gått, hur vi hade gått tillväga för att göra de hemläxor vi fick utav henne osv.
När vi diskuterade de intervjuer som vi hade genomfört började vi även diskutera huruvida vi skulle behöva kontakta idébärare som hade gått igenom Idélabs och Munktell Science Parks inkubatorer. (Vi hade då redan fått ett mejl ifrån Annika Löfgren med kontaktuppgifter till två personer som hade gått igenom Idélabs inkubator och som nu var egna företagare.) Vilket vår handledare tyckte var en bra idé eftersom det ger en annan synvinkell på vår forskningsfråga.
Hon gav oss även förslaget att ta kontakt med Yvonne Ryding som har varit aktiv på både Idélab och Munktell Science Park (där hon sitter i nuläget), för att få en bättre inblick i bägge verksamheter och se skillnader, likheter, styrkor, svagheter och möjligheter. 

Hon skulle även mejla över Thomas Karlssons mejladress som är VD på Munktell Science Park. Och prata med Magnus Hoppe och se om hans arbete som han har gjort om inkubatorer kan vara av värde och om han då kan tänka sig att ge en kopia till oss. (Vi tror att den inte är publicerad eftersom vi inte kunde hitta den på Mdh:s hemsida)

På slutet av mötet bokade vi in ett nytt handledningsmöte till den 3/12 klockan 14.00. Och fram tills dess fick vi även en ny hemläxa där vi ska hitta vetenskapliga artiklar. Vi inom gruppen kom överens om att vi båda skulle hitta minst två stycken var.

Efter mötet gick vi till högskolebiblioteket och satte oss i ett av de studierum som finns där.
Då Elin kommer att vara bortrest mellan den 26-29/11 bestämde vi att vi ska träffas på Mälardalens högskola (Eskilstuna) efter helgen den 30/11 för att arbete och gå igenom det som vi har arbetat med hemifrån hittills och under helgen men även eftersom det är då den andra läges pm:et ska skickas in till vår handledare.

Det som följer är vad vi arbetade med (i punktform). Vi vill påpeka att en stor del av vår tid gick till en början åt att skicka iväg mejl till diverse människor.

  • Vi hämtade ut den bok som Susann hade reserverat under sitt namn.
  • Vi mejlade Yvonne Ryding, (dock hittade vi inte någon direkt mejladress till henne).
  • Vi mejlade till en av de idébärare "Tessa" som Annika Löfgren hade gett oss kontaktuppgifter till. Vi försökte även mejla den andra idébäraren. Dock hade Löfgren inte skrivit med hans kontaktuppgifter i mejlet utan hade skrivit  "Han har lämnat Idélab men finns bredvid högskolan nu med sitt företag, googla så hittar ni honom säkert". Vilket vi gjorde men vi hittade inga kontaktuppgifter till honom. Eventuellt kommer vi se efter om han befinner sig i någon utav de närliggande byggnaderna. (Vi prioriterade inte detta i onsdags)
  • Ändrade namn på vår blogg från "Kreativitet som affärsidé" till "Företagsinkubatorer- Från idé till affärskoncept".
Innan vi gick ifrån studierummet delade vi upp olika ansvarsområden som vi skulle arbeta med tills den 30/11, vilka var:

Elin: Hitta två vetenskapliga artiklar, ändra den andra modellens (färgen), uppdatera vår tidsplanering (skriva in kommande händelser etc.) och läsa igenom boken om nyföretagande övergripande och se om det finns delar som kan vara av intresse.

Susann: Hitta två vetenskapliga artiklar, skriv in text som beskriver modellerna som Elin har ritat i photoshop, uppdatera bloggen.

Uppdatering

Förra veckan i fredags ( den 20/11) träffades vi på Mälardalens högskolebibliotek, (Eskilstuna) för att söka efter relevant litteratur. Vi hittade en del litteratur bland annat en bok utav Maria Elmquist (2007) och vi reserverade även en bok nyföretagande som berörde inkubatorer . Men större delen av tiden gick åt att gå igenom vår rapport. Eftersom den skulle sedan skulle skickas in till vår handledare så att hon kunde tita igenom de förändringar som har gjorts och kommentera och diskutera dem under dagens handledningdmöte som vi ska ha klockan 10.00. 


Arbete hemifrån

Idag har Elin mejlat till Create vilket är Munktell Science Parks inkubatordel. Med anledningen till att vi skulle vara intresserade av att träffa den som har huvudansvaret för det området och få en bättre inblick i hur de arbetar i skillnad till exempelvis Idélab och växthuset. Elin har även arbetat med att rita en illustration i photoshop som kommer att förklara Idélabs process.

Susann har arbetat  övergripande med att titta igenom materialet som hon fick ifrån intervjun med Birgitta Blanck. I synerhet deras förstudie till inkubator som är på över trettio sidor! Dock är den bara till fördel eftersom den bidrar till att man får en mycket mer djupingående inblick än man annars hade fått om man bara hade utgått ifrån intervjumaterialet. Susann har även hittat litteratur (Elmqvist, 2007) som kan vara intressant att kolla upp på biblioteket under fredagen då vi har planerat att sitta och studera på IDT.   

Läges pm

Under morgonen hade Susann telefonmöte/intervju med Annika Löfgren och ställde några frågor som uppstod under vårt första handledningsmöte. Frågor såsom, vad finns det för innovativa element (nyskapande) i verksamheten, det vill säga inkubatorn. Informationen som Susann fick ut från intervjun finns sammanställd i vår examensrapport, dock behöver den struktureras upp.

 

Denna vecka har vi diskuterat kring vilket datum vi ska träffas och arbeta i skolan och kommit fram till att vi ska arbeta hemifrån (och ha regelbunden telefon och mejlkontakt) under större delen utav veckan med undantag fredag då vi kommer att träffas tidigt under förmiddagen på IDT för att arbeta med vår rapport och mejla den till vår handledare. Detta så att hon kan läsa igenom den och de förändringar som har gjorts till nästa veckas handledningsmöte.

 

Eftersom den befintliga litteraturen som vi har inte längre är relevant för våra studier har Elin letat efter diverse litteratur och hittat tre böcker som behandlar ämnena entreprenörskap och rådgivning. Vilka kan vara av intresse att titta närmare på.


Sista inbokade intervjun avklarad och inbokat "telefonmöte"

Idag hade vi vår sista inbokade intervju med Birgitta Blanck ifrån nyföretagarcentrum Strängnäs, som Susann genomförde vilken gick överförväntan då hon förutom fick alla frågor besvarade även fick Strängnäs (växthuset) förstudie till deras inkubator. Vilken kommer att vara till stor hjälp när vi sedan mer ingående går igenom vårt intervjumaterial och bland annat ska förklara inkubatorer.

Under dagen fick även svar på det  mejl som vi skickade till Annika Löfgren, där hon skrev att hon tyvärr har fullbokat de närmaste veckorna men att vi kunde ringa henne på måndag (klockan 08.30) och ta de frågor som vi har via telefon istället.

Vi har tänkt att vi ska träffas någon gång nästa vecka på IDT för diskutera och strukturera upp vår examensrapport så att vi sedan kan lämna in den till vår handledare innan vårt möte så att hon kan läsa igenom den och ge feedback på förbättringar och ändringar. Vi måste även diskutera vår andra del i hemläxan som vi fick under vårt första handledningsmöte, vilken var att formulera en ny och mer genomtänkt forskningsfråga. Dock har vi funderat kring detta och kommit fram till slutsatsen att det är nog bäst att göra detta efter måndagen då vi har pratat med Annika Löfgren eftersom hon troligtvis är till stor hjälp när det kommer till att ge råd och förslag som kan hjälpa oss att finna kopplingen till innovationsteknik. 

Hemläxa & intervjuer

Någonting vi har glömt att nämna är att vi har kontinuerlig telefon och mejlkontakt, (i princip dagligen) bland annat för att hålla varandra underättade om vad vi arbetar med hemmifrån.

Så efter att Susann idag hade genomfört sin telefonintervju med Theresia Holmstedt Jensen som tidigare arbetade inom projektet KRUT i Eskilstuna men som numera arbetar i region dalarna med det nystartade projektet ´Kreativa näringar´. (Telefonintervjun höll på i ungefär en halvtimma) ringde hon till Elin och berättade övergripande kring vad som hade sagt under intervjun och att hon hade skrivit in det i rapporten.
Det diskuterades även kring den första delen i hemläxan och det verkar som att det allt mer börjar luta mot en fördjupning inom företagsrådgivning. 

Även Elin genomförde den tilltänkta intervjun med Simona Hef igeån nyföretagarcentrum Västerås under dagen (16.00) och kommer att skriva in intervjumaterialet som hon fick i rapporten.

Igår gick vi ner till mälardalens högskolebibliotek för att leta efter de två böcker som inte fanns att hitta i Västerås. Vi fann en av böckerna vilken var Trost, Jan (2005). Kvalitativa intervjuer. Vilket kan komma till hjälp när vi nästa vecka ska gå se över vår rapport tillsammans för att bland annat skriva en ny bakgrund och syfte men även titta efter om det finns någonting som behövs förbättras inom vår metoddel.
Vi pratade även med biblotikarien som var mycket hjälpsam och fick några bra tips och råd kring annan litteratur som kan vara relavant att titta upp och olika sökmoter som vi kan använda oss utav.

Vårt första handledningsmöte

Vi träffades på café Arena klockan 09.00 för att ha ett gruppmöte innan vårt handledningsmöte. Under mötet diskuterade främst vad ville få ut av handledningsmötet och eventuella frågor som vi ville få besvarade.

Under vårt möte med Anette Strömberg vilken varade i nästan två timmar var hon mycket ifrågesättande kring vårt examensarbete och vårt tillvägångssätt och syfte. Vilket vi båda till en början inte var förberedda på eftersom det gav upphov till en mängd nya frågor och ´hinder ´att överkomma och reflektera kring.
En av kärnpunkterna i handledningsmötet var: Vad är det innovativa och nyskapande som vi ska undersöka? Vad är det som stödjer detta? Vi måste ta mer hänsyn till denna aspekt eftersom det är ett examensarbete inom innovationsteknik, annars kan vi bli underkända om vi inte stärker denna del.


Under tiden då vi hade mötet, letade hon upp olika referenser som vi kunde följa upp för att få en bättre förståelse för detta. Hon berättade att redan för 10 år sen i England bildades någonting kallat ´Creativity industry´vilket verksamheter som KRUT har haft som inspirationskälla när de har startats. Hon gav förslaget om att vi skulle efterforska kring hur och varför det uppkom och hur det har påverkat de verksamheter vi eventuellt är intresserade av (som är verksamma inom samma område).

Vi diskuterade även vad kreativa sektorn bidrar med, inte bara ekonomiskt utan även med en social tillväxt. Det är en ekonomisk och social kombination som är den bakomliggande drivkraften. Och om företagsrådgivningarna i nuläget har riktade stöd till idébärare.

Hon gav även förslaget att Susann under telefonintervjun då frågar Theresia Holmstedt Jensen ifrån KRUT vad det finns för innovativa element (nyskapande) i verksamheten så att man inte bara fokuserar på företagsstartandet och definiera vad den kreativa sektorn är. Arbetar de med nya arbetssätt eller tjänster för att främja entreprenörskap och hur ser man då att det är nytt? Finns det statistik som stärker det? Hur och varför bildades KRUT? Vad är det som bidrar till att den kreativa sektorn växer? Och eventuellt fråga henne om hon kan vara tänka sig vara vår uppdragsgivare,  komma med en frågeställning/idé som har en innovationsaspekt, eller om hon har kontakter till sådana företagare.
Rådgivning för innovationsprocesser.

Under mötet använde hon databasen Science Direct vilket kan komma till nytta när man behöver ha bakgrundsinformation kring exempelvis olika projekt och så vidare. Hon föreslog att vi när vi har tid över börja leta efter vetenskapliga artiklar som stödjer vårt arbete.  

Hon påpekade emellertid att vi inte behöver ta med all information ifrån intervjuer och teori som vi finner utan sonderar av terrängen för att öka vår kunskap, och eventuellt endast hänvisa till den efterforskning vi har gjort för att visa på variation i vårt tankesätt. 

De två andra kärnpunkterna som togs upp under mötet var vilket område är vi intresserade av att fördjupa oss inom, eftersom vi har för många och vida intresseområden i nuläget. När vi sedan har gjort denna avgränsning ska vi formulera en frågeställning (vilken kan komma att ändras under arbetets gång) Dessa två punkter ska vi reflekterat kring och bestämt oss om tills den 16/11 då vi ska ge vår första lägespm.
De tre områdena som vi måste välja bland är
1. Den kreativa sektorn, med fokus på KRUT
2. Företagsrådgivning med hjälp av inkubatorer Idélab, (vilka riktar sig till lärare och studenter), nyföretagarcentrum (övriga) och munktell science park (fortsatta utveckling, potentiellt samarbete i framtiden?), Verksamheterna kan sammankopplas.
3. Företagsrådgivning som till viss del är fokuserad på rådgivning inom den kreativa sektorn

I slutet av mötet bokade vi in vårt andra handledningsmöte till den 23/11 klockan 10-11. De två sista kärnpunkterna fick vi som hemläxa till det handledningsmötet.

Efter mötet mejlade vi till Annika Löfgren från Idélab, det som följer är ett utdrag ifrån vårt mejl till henne,

Vi skulle behöva träffa dig igen om du har tid och diskutera närmare kring företagsrådgivning sett ur ett innovativt perspektiv. Där fokusen ligger på vad är innovativt och nyskapande i det område som ni arbetar inom? Vi tyckte att den intervju som vi genomförde med dig förra vecka var givande och vi skulle gärna vilja träffa dig igen om du har tid. Men även eftersom vi tycker att du har ett innovativt tänkande då du bland annat själv har gått innovationsprogrammet och skrivit ett examensarbete inom ämnesområdet innovationsteknik.

Vi mejlade även över vår tidsplanering, gant schema och länken till vår blogg till vår handledare.

I väntan på...

Vårt första handledningsmöte vilken kommer inträffa i morgon har Susann idag ringt till Birgitta Blanck på nyföretagarcentrum i Strängnäs och bokat in en intervju till denna vecka, den 13/11 klockan 1300
Och Elin läst i boken ´Om kreativitet och flow´kring ämnesområdena kreativitet och kulturell utveckling.


Första veckan avklarad

Nu har det snart gått en vecka sedan vi hade vår kursintroduktion i KIN 180 Examensprojekt i innovationsteknik. Fredagen var en händelserik dag då vi genomförde ytterligare två av våra tilltänkta intervjuer. Den första intervjun ägde rum på Idélab i Eskilstuna, då vi träffade Annika Löfgren som bland annat arbetar som affärsutvecklade på Idélab. Intervjun varade i ungefär en timme och var mycket givande och gav mycket information att sammanställa och arbeta utifrån. Hon gav även bra förslag på nya infallsvinklar och personer som vi kan ta kontakt med.  Efter att intervjun var avklarad hade vi  ett gruppmöte då vi diskuterade vad vi hade arbetat med individuellt hemmifrån och vad som behövdes göras till nästa planerade gruppmöte. Under mötet diskuterade vi gant schemat som Elin har färdigställt och telefonintervjun Susann genomförde med John Wallon från tillväxtverket under onsdagen och så vidare. En stund efter att vi hade avklarat vårt möte var det dags för dagens andra inbokade intervju med AnnaKarin Swärd ifrån CLIQ som vi träffade på Munktell Science Park. Även detta möte varade i ungefär en timme och var givande eftersom den bland annat stärkte det som sades vid den första intervjun och även den gav en stor mängd material att arbeta utifrån.    


Diverse ansvarsområden som ska vara avklarade till den 10/11 då vi ska ha ett gruppmöte och vårt första handledningsmöte med Anette Strömberg:

Susann ska söka efter information kring mässan i Nyköping den 19:e november,strukturera upp rapporten och boka in ett ett datum för en intervju med Birgitta Blanck ifrån nyföretagarcentrum i strängnäs. 

Elin ska fortsätta leta efter sammarbetsprojekt som vi kan göra ett studiebesök hos, leta efter två litteraturböcker på biblioteket och se över tidsplaneringen då det behövs läggas till nya aktivititer som har tillkommit.

Båda ska läsa på i den befintliga litteraturen som finns och sammanställa de genomförda intervjuerna.

Handledningsmöte, telefonintervju och tidsplanering

Idag fick vi svar från vår handledare Anette Strömberg i vilken hon skrev att hon tyckte att vi hade kommit igång bra med examensarbetet och vi bokade in vårt första handledningsmöte med henne till den 10/11 mellan klockan 10-11.

Susann genomförde telefonintervjun med John Wallon från tillväxtverket. Vilken gick över förväntan, då han besvarade frågorna på ett bra sätt och gav även råd på organisationer som kan vara intressanta att kontakta. Nu gäller det att sammanställa informationen från telefonintervjun.


Susann ringde Theresia Holmnstedt Jensen under dagen som hon har försökt nå henne vid ett flertal olika tillfällen både via mejl och telefon men har inte lyckats. Hon svarade och efter att ha pratat en stund med henne berättade hon att hon har svarat på våra mejl två gånger. Dock har de mejl som vi har fått ifrån henne varit tomma med en bifogad fil som inte har gått att öppna. Vi förstod inte varför hon skickade tomma mejl och varför de inte gick att öppna. Vi tolkade det som att hon antingen inte var intresserad av att ställa upp på en intervju eller att våra mejl inte kom fram till henne. Men hon berättade att hon har fått de mejl som vi har skickat till henne. Så uppenbarligen existerar det något slags utav kommunikationsfel mellan våra mejl som gör så att vi inte kan läsa de mejl som hon skickar till oss. Vilket är något utav ett hinder, men som vi nu är medvetna om och har överkommit. Så Susann bokade in en telefonintervju med Theresia Holmnstedt Jensen från KRUT till den 11/11 klockan 13.00

Elin har efterforskat på Internet kring olika universitet och deras eventuella projekt som berör främjandet av entreprenörskap. Eftersom det är en sak som Mona Tjernberg under ett tidigare möte påpekade kunde vara givande. Hon gav tipset om ett pågående projekt mellan KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) och Konstfack. Dock hittade inte Elin ingenting som var aktuellt för vårt examensarbete. Men hon kommer att fortsätta att leta imorgon.

 

Under dagen arbetade hon med att sätta ihop ett gantt schema, detta för att underlätta tidsplaneringen under examensarbetets gång och så att vi ska veta hur länge vi kan arbeta med diverse delar i projektet. Och till våra gruppmöten har hon skrivit ett protokoll vilken innehåller en dagordning som vi ska använda oss av hädanefter.



Handledare

Idag fick vi mejl ifrån Magnus Hoppe som meddelade att vi är godkända på förstudien men även vem vi kommer att ha som handledare under examensarbetet. Vi blev tilldelade Annete Strömberg, varav vi skickade mejl till henne och berättade kortfattat om vad vi har gjort sedan vi hade oppositions seminariet och att vi gärna skulle vilja träffa henne när hon har tid så att vi kan introducera oss och berätta lite mer ingående om vårt examensprojekt. Så nu inväntar vi hennes svar.

Susann ringde till nyföretagarcentrum i Eskilstuna och Strängnäs idag. Och Birgitta Blanck sekreterare meddelade att hon är bortrest till den 5/11. Susann ringde efer det till Christer Dahl som arbetar på nyföretagarcentrum i Eskilstuna eftersom hon hade fått ett mejl från honom tidigare under dagen eftersom han var intresserad av att bli intervjuad. Susann pratade med honom och meddelade att hon skulle återkomma till honom mellan den 5-6/11 då hon hade pratat med Bitgitta Blanck för att se om hon var villig på att ställa upp på att bli intervjuad.

The road so far

HANDLEDNINGSMÖTE 6/10 -2009
Susann hade bokat i ett handledningsmöte via mejl med läraren Magnus Hoppe för att diskutera den kommande förstudie som ska genomföras och få råd och en utomståendes inblick i den idé som vi har tänkt genomföra som examensprojekt. En tid innan det avtalade mötet träffades Elin och Susann på café Arena (IDT) på Mälardalens högskola i Eskilstuna över en kopp kaffe för att diskutera kring vilka frågor vi ville ha besvarade angående förstudien under handledningsmötet.

 

Detta av flera skäl dels för att Susann under mötet skulle vara väl förbered men även för att vi ville få ut mesta möjliga från mötet. Så vi formulerade ett antal frågeställningar som skulle utgöra grunden i handledningsmötet och fungera som samtalsämnen. Där vår främsta frågeställning, vilken vi funderade en hel del kring var, skulle vår tilltänkta idé kunna fungera som underlag för examensarbetet?

 

Innan Susann handledningsmöte med Magnus Hoppe så diskuterade hon under lektionstillfället examensprojektet med en kurskamrat. Hon berättade att hon hade kontaktat KRUT innan sommarlovet, då hon hade skickat ett mejl till KRUT:s projektansvarige Anna Steinwall i Uppsala län med syftet att upprätta kontakt och diskutera ett eventuellt samarbete med dem inför det kommande examensprojektet. När hon efter en viss tid inte hade fått något svar gick hon vidare med att kontakta Anna Steinwall via telefon vilket gav Susann intrycket att hon fick ett ganska tvetydigt svar som hon sedan valde att tolka som ett nej till ett samarbete. Och att hon med ganska hög sannolikhet skulle gå vidare med en annan idé som examensarbete.

 

Denna korta men händelsefyllda konversation fick Susann att börja fundera kring om det fanns någon mening med att kontakta KRUT i och med denna nya utveckling av händelser. Susanns resonemang bakom detta var att hon menade att KRUT möjligtvis inte var intresserade eller hade tid till ett samarbete med studerande. Magnus Hoppe gav emellertid rådet att kontakta dem eftersom det kan ha funnits någon annan bakomliggande förklaring till varför KRUT inte visade något intresse till vår kurskamrat. Och att vi då inte ska förkasta den idén eftersom de eventuellt istället kan vara intresserade av ett samarbete med oss.

 

Men sammantaget tyckte Magnus Hoppe att den idé som vi hade var en bra grund att börja arbeta utifrån och studera kring för att se om det går att vidareutveckla idén till ett examensprojekt.
Mötet med Magnus Hoppe varade i ungefär en timme och gav en del att reflektera kring. Det var även något utav en lättnad att få feedback och bekräftelse på att den idé som vi har är utvecklingsbar och intressant.


ATT SKRIVA EN FÖRSTUDIE  12/10 -2009

Vi undersökte tidigare examensarbeten och gjorde efterforskningar på hur man skriver en förstudie. Vi tittade bland annat igenom Magnus Hoppes dokument ´Att skriva en förstudie´ på Blackboard.


LITTERATUR 19/10 -2009

Elin var på Statsbiblioteket i Västerås och lånade sju stycken böcker som till mestadels handlade om kreativitet, entreprenörskap och ideér.


HANDLEDNINGSMÖTE 20/10 -2009

Vi hade bokat in ett handledningsmöte via mejl med läraren Mona Tjernberg. Eftersom Mona Tjernbergs kunskapsområde är informationsdesign vilket hon är välutbildad inom och kan ge välbehövda råd inom, vilket är ett område som vår kommande forskningsfråga kommer att beröra. Mötet var upplagt som en öppen diskussion kring vårt ämnesområde och eventuella frågor som vi hade förberett just som vid mötet med Magnus Hoppe. Mötet varade i ungefär en timme men var mycket givande och inspirerande.  Övergripande diskuterade vi vårt tilltänka tillvägagångssätt, forskningsfrågan, problemformuleringen, externa kontakter, litteratur och avgränsningar.

Tjernberg klargjorde att vi inte behöver bekymra oss för formuleringen av forskningsfrågan i detta skede av examensarbete. Istället använda vår tid till att göra en omfattande informationssökning kring de intresseområdena vi har, då vi ska söka efter exempelvis befintlig forskning och pågående projekt. Sedan i efterhand när vi har mer kunskap begränsa urvalet av information och formulera fram en konkret och avgränsad forskningsfråga.  Vilket vi tyckte lät logiskt eftersom vi anser att formuleringen av frågeställning är en av de svårare delarna i ett projekt.

 

Tjernberg nämnde att Mälardalens högskola utbildar flest entreprenörer i Sverige, varav hon själv undrade hur man har mätt detta? Hon tyckte att det kunde vara en intressant aspekt att undersöka om vårt arbete skulle ta den riktningen, samt att det även kan vara till fördel att ha statistik som styrker teorin. Hon rekommenderade att vi skulle undersöka författaren Richard Florida som skriver om någonting kallat kreativitets index. Och gå in på hemsidan www.esbri.se och leta efter någonting kallat GEM vilket visar hur man mäter entreprenörskap.  
Tjernberg rekommenderade även författaren Jan Rollof som har skrivit boken Kreativitet - en handbok för organisationer och individer, vilken vi emellertid redan hade införskaffat oss. Vi uppfattade detta som stärkande, att hon hade tänkt rekommendera den litteraturen. Av den orsaken att den då troligtvis kan bidra med väsentlig information till arbetet. Hon påpekade emellertid att man inte bara ska tillförlita sig på litteratur, utan att man ska ta kontakt och träffa externa aktörer så att man kan börja skapar sig ett nätverk av betydelsefulla kontakter.

 

Hon berättade även att det har startats ett flertal projekt inom den kreativa – och kulturella sektorn eftersom Sverige på allvar har börjat utvecklats som upplevelseindustri genom kreativa näringar. Och att det genererar mycket till vår tillväxt i Sverige. Under mötets gång märkte vi ganska fort att våra tankegångar var synkade eftersom vi hade liknande idéer och åsikter.

 

KRUT är ett av projekten som hon nämnde och föreslog att vi borde kontakta KRUT:s projektledare Theresia Holmstedt Jensen som är ´kreativitets konsult´. Hon kunde vara till stor hjälp i vårt examensarbete eftersom hon har som arbete att hjälpa människor (entreprenörer) inom den kulturella sektorn. Vi fick webbadressen till deras hemsida där det stod deras kontaktuppgifter, i vilken det även stod att KRUT har ett kontor i Eskilstuna. (www.ideaplant.com)

 

KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) samarbetar med Konstfack i ett projekt vilken har som syfte att främja kulturellt entreprenörskap. En idé var att vi skulle åka på studiebesök till konstfack i Stockholm.
Entreprenörskap och människors så kallade ´skills´ diskuteras inom EU. Tjernberg tyckte att det var en hög nivå att diskutera entreprenörskap inom och att det visar på att kreativa näringar är ett aktuellt och viktigt kunskapsområde. Hon gav oss flera infallsvinklar vilket vi tyckte var bra, eftersom det bidrar till att vi inte begränsar oss i början och att vi har mer kunskap att utgå ifrån när vi sedan ska bestämma och formulera forskningsfrågan.

 

Vi diskuterade även avgränsningar i våra studier, och hon tyckte att vi kunde undersöka internationellt till en viss de. Detta för att jämföra men att vi inte behövde gå mer djupingående in i det. Och se över existerande statistik och hur deras kreativitets index skiljer från Sveriges. Dock är statistiken kring kreativa och kulturella sektorn i Sverige näst intill obefintlig. 
Just nu har vi begränsat våra studier inom Eskilstuna kommun. Tjernberg berättade att de flesta undersökningar sker regionalt, att man brukar prata om regionalutveckling vilken i vårt fall är begränsad till Sörmlands län. Vilket vi ska ha i åtanke och begrunda.

 

Efter vårt möte med Mona Tjernberg diskuterade och reflekterade vi kring vad som hade sagts under mötet och vi bestämde oss för att mejla vi till Annika Edetun Lahtinen som visade sig vara den nuvarande VD och projektledare för projektet KRUT inom Eskilstuna kommun. I mejlet presenterade vi oss själva och vår utbildning. Vi skrev att vi skriver vårt examensarbete och skulle vara intresserade av ett potentiellt samarbete med KRUT.


EXTERNA KONTAKTER 20/10 -2009

Vi mejlade till Theresia Holmstedt Jensen som arbetar på KRUT på ideaplant i Eskilstuna. Vi fick senare under dagen ett automatiskt mejl där det stod "Theresia har gått vidare i nytt jobb som; Koordinator för Kreativa Näringar på Regionförbundet Dalarna. Och att vi istället skulle kontaktas Annika Edetun Lahtinen istället. Så vi mejlade även henne.

Susann mejlade till nyföretagarcentrum i Eskilstuna och Västerås senare under dagen.


ARBETE HEMIFRÅN 21-22/10 -2009

Susann arbetade hemifrån med förstudien och projektdagboken vilken hon sedan innan morgondagen skickar över till Elin via mejl. Detta för att hon ska kunna läsa igenom förstudien och fortsätter skriva inom de områden som behöver komplimenteras och som hon har studerat.
I veckoslutet har vi planerat att mötas på Mälardalens högskola för att tillsammans gå igenom förstudien och arbeta med den och även se efter vad vi behöver arbeta med i den under helgen så att den blir klar till inlämningsdatumet, vilken är följande vecka under måndagen.
Vi har lånat litteratur från biblioteket kring ämnet kreativitet (sju stycken) som vi har delat upp sinsemellan och ska läsa. När vi sedan är färdiga med våra respektive böcker byter vi litteratur med varandra. På detta sätt kan vi komplettera varandra om en utav oss förbiser någonting som kan vara av värde att ta med i examensarbetet.

Elin arbetade med förstudien hemma.


FRUSTRATION 25/10 -2009

Vi är aningen frustrerade över att de organisationer och verksamheter vi hitills har och försöker kontakta inte är "nåbara". Vi har inte fått någon respons via varken telefonen eller mejl.


RESPONS 26/10 2009

Susann ringde till Anna-Karin Swärd som arbetar på CLIQ i Eskilstuna. CLIQ är ett treårigt EU-projekt somn har som syfte att  främja entreprenörskap. På Eskilstuna komuns hemsida kan man läsa "Vi är många som bidrar till att stötta både människor och företag som utvecklar idéer till innovationer, nya företag och tillväxtföretag. CLIQ drar nytta av möjligheterna med globalisering för att dela kunskaper, metoder och processer mellan aktörer från olika samhällssektorer."

Susann bokade in en intervjutillfälle med Anna-Karin Swärd till den 6/10 klockan 1300


FÖRBEREDELSER 27/10 -2009

Vi förberedde oss inför oppositions seminariet. Vi bestämde via telefon att vi skulle träffa på Mälardalens högskola klockan 09.00, några timmar innan vi skulle opponera för att sammanställa våra granskningar av förstudien och diskutera vilka områden vi skulle nämna.


OPPOSITION 28/10 -2009
Idag hade vi oppositions seminarium klockan 1300. Under oppositionen fick vi bra feedback på vårt arbete och förslag på förändringar som kan göras för att förbättra vissa delar i förstudien.

 

Under dagen mejlade Susann Birgitta Blank som arbetar på nyföretagarcentrum i Strängnäs. Och Elin mejlade till Sara Hägglund som dock inte hade tid att ställa upp på en intervju men rekommenderade oss att kontakta Annika Löfgren som arbetar som affärsutvecklare på enheten för externa relationer på Idélab på Mälardalens högskola i Eskilstuna. Som svarade redan samma dag på Elins mejl och frågade om vi kunde träffa henne på Idélab i Eskilstuna på Mälardalens högskola den 11 november klockan 1600.


TILLVÄXTVERKET 29/10 -2009

Idag fick Susann svar via mejl från John Wallon som arbetar på tillväxtverket och bokade in en telefonintervju till den 4 november klockan 1300


KURSSTART 2/11 -2009

Idag hade vi kursstart i kursen KIN 180 Examensprojekt i innovationsteknik. Efter vilken vi hade ett gruppmöte i krockrummet på IDT. Under vårt gruppmöte kom vi även fram till att vi hädanefter skulle föra vår dagbok i en blogg.

 

Att göra lista, deadline den 11 november:

Susann ska ammanställa färdigt gruppkontraktet, strukturera upp förstudien, kontakta externa kontakter, kolla upp sekretessavtal och föra in gammla dagboks och minnesanteckningar i den nya blogg.

 

Elin ska ha efterforskat kring projektet som pågår mellan konstfack på KTH för att eventuellt boka in ett studiebesök, iordningställa ett gant schema och iordningsställa ett dagordnings protokoll till våra kommande gruppmöten.




Välkommen till vår nya blogg!




Vi som har denna blogg heter Susann Heikkinen och Elin Andersson och är två studenter som läser sista året på Innovationsprogrammet med inriktning informationsdesign på Mälardalens högskola i Eskilstuna.
Det som följer är en överblick över vad vi hittils har arbetat med sedan kursen KIN 171 Idé och konceptutveckling, i vilken vi påbörjade vår förstudie kring vad vi ville arbeta med i vårt examensarbete. Nu under hösten kommer vi att göra vårt examensarbete inom innovationsteknik.


Vi ämnar göra en fallstudie i vilken vi bl.a. ska studera närmare kring vad som i nuläget genomförs för att främja entreprenörskap inom den kreativa och kulturella sektorn men även vad som kan utföras långsiktigt för att främja kreativa aktörer (entreprenörer). Vi hoppas vår studie kan bidra till större förståelse kring entreprenörskap inom denna sektor i sörmlands län.

 

Key words: nyföretagande, innovation, kreativitet, affärsidé, kreativa - och kulturella sektorn, företagare, entreprenör


RSS 2.0